Szolgáltatói profilozás, piaci szegmentáció és figyelemfelkeltés
Sikeres közgazdászokként sokan egyet értenek azzal a mondással Fordtól, miszerint: "Ha befektetsz egy dollárt, arra használd a másikat, hogy mindenki tudomást szerezzen róla!" Viszont a mai fogyasztói társadalom, illetve a piac ettől picit többet vár el. Kezdő vállalkozóknak, illetve azoknak, akiknek a forgalmuk leáldozófélben van vagy stagnál, szeretnénk javasolni a címben említett három, sokak számára ugyan kevésbé ismert, de annál fontosabb tevékenységet.
A marketing oktatásoknak, illetve az igényeknek megfelelően egyre elterjedtebb közgazdász szakmának hála, gyakrabban lehet találkozni azzal a ténnyel, hogy a termelői, illetve a szolgáltatói ágazatok körében praktizálják a piaci szegmentációt. Ezen tevékenység alapja a fogyasztók pszichográfiájának, szociográfiájának meghatározása, illetve demográfiai tényezők szerinti bekategorizálása. Erre épülve a szerencsésebbek kialakítanak egy reklámstratégiát, mely a vállalkozások fejlődésének elengedhetetlen eszközei. Az egyének minél jártasabbak a marketing útvesztőiben, annál pontosabb, célirányosabb reklámokat, reklámszövegeket, reklámkampányokat alkalmaznak az általuk szegmentált piacnak megfelelően.
Ennek fényében, elmondhatnánk, hogy a vállalkozások sikert érhetnek el, de … Sajnos meg kell állapítani, hogy a „DE”, még egy profi marketinges pályafutása során is előjöhet. Vajon mi az, amiről megfeledkeztünk? A fogyasztói piac szegmentálása megtörtént, kiválasztottunk egy célközönséget, nekik megfelelő reklámstratégiát dolgoztunk ki. Mi lehet a hiba?
Ha górcső alá vesszük vállalkozásunkat, rájöhetünk, hogy megfeledkeztünk a szolgáltatói profilozásról. Ezt az adott tevékenységet, általában csak a "nulladik" lépésként emlegetik. Remek, ha megtaláltuk a számunkra legmegfelelőbb célközönséget, de vajon mi is megfelelünk számukra? Legalapvetőbb dolog, hogy mielőtt köztudatba kerülnénk, vonzóbbá, érdekesebbé, egyedibbé varázsoljuk vállalkozásunkat. Melynek alapvető feladata, hogy anélkül hasson a piacra, hogy az emberek fejében akár csak egy pillanatra is megforduljon, hogy nem profikkal van dolga. Azt a tudatot keltve, hogy ha nem is pont az ő igényeinek megfelelő, tehát a vállalkozás nem azt a szegmenst szólítja meg, akkor is reakciókat váltson ki az egyénből. Egyszerűsítve, ha az ismeretségi körében akad olyan személy, aki a szegmentált kategóriába beleesik, értesítse azt.
Ezen apróbb trükkök, tippek elsajátíthatóak, tanulhatóak, csak a megfelelő vállalkozó szellem kell hozzá és megfelelően választott továbbképzés.